تبلیغات
ابراهیم با آنکه اسماعیل را دوست دارد و خیلی هم دوست دارد ، در راه حق و برای رضای او قربانی می کند.ع.ص حضرت دریا - نگاهی خودمانی به أمر به معروف و نهی از منکر ( بخش سوّم )

حضرت دریا

به آنچه امید نداری ، امیدوارتر باش

3

-منطق قدم اول امر به معروف و نهی از منکر

1.پشتوانه منطقی ءامر به معروف و ناهی از منکر :

در موارد مختلفی دیده شده است که پس از أمر به معروف و نهی از منکر،شخص از ءامر یا ناهی،برای مطلبش درخواست دلیل می کند.و لذا شخص ءامر به معروف و ناهی از منکر به نوع خودش در هر قشری که باشد، باید مسلّح به سلاح منطق علمی یقینی یا اقناعی- باشد.

بیان یک تجربه خارج از لسان علمی : یک روز با یکی از دوستان سوار تاکسیی  شدیم که ترانه ای مخالف موازین پخش می کرد.دوست ما به محض نشستن در ماشین به او تذکّر داد و شخص بلافاصله طلب دلیل کرد.

دوست ما گفت به هر حال بهشت و جهنّمی هم وجود دارد و آن شخص بلافاصله در جواب گفت : چه کسی از جهنّم برگشته که به شما گفته مرا به خاطر گوش کردن چنین آهنگی عذاب کرده اند؟ و دوست ما که پاک دست و پایش را گم کرده بود جوابی بی ربط داد و گفت : اگر برگشته بود که به انجام اعمال صالح می پرداخت !!! و راننده خندید و آهنگ را خاموش کرد و چیزی نگفت.

2.مباحث علمی و منطقی،نوعی أمر به معروف و نهی از منکرِ موثر ولی در لفّافه:

با این وجود که حیطه عقل نظری(مباحثی که از نظر علمی برای انسان ثابت شده و انسان آنها را قبول دارد) و عقل عملی(أعمالی که اراده انسان به انجام آنها تعلّق می گیرد) فرق دارد،امّا اثبات علمی مباحث و باید و نباید های دینی،زمینه برای انگیزش عقل عملی می باشد وتأثیر بسیار مهم و بسزایی دارد.

یکی از وظایف و ضروریّات در حکومت و انقلاب اسلامی که بر عهده نخبگانِ مدافع می باشد تبیین مبانی تئوریک حکومت و احکام دینی و صادر کردن انقلاب می باشد.

افتخار ما این است که دین اسلام دین عقل است و محال است که حتّی یکی از احکام اسلامی مخالف عقل و حتّی علم باشد.و این مژده ای است برای مبلّغین اسلام.زیرا که کافیست دین اسلام آنگونه که هست تبیین و معرّفی شود.آنگاه است خواهند دید ورود فوج فوج مردم را به پاکی و طهارت.ورأیت النّاس یدخلون فی دین الله أفواجاً ...

-منطق علمی یا منطق چوب و چماق :                                        

به نظر می آید با توجّه به توضیحاتی که در بخش«چرایی» و مباحث قبل از نظر گذشت،روشن می شود که أمر به معروف و نهی از منکر منطقِ چوب و چماق نمی باشد.بلکه این فریضه اجتماعی چیزی نیست جز راهکاری برای أمنیّت و آرامش و آزادی هرچه بیشتر فکری و عقیدتی أفراد جامعه.

دین اسلام علاوه بر اینکه راه تعدّی به مال و جان افراد جامعه اش را سد می کند،راه تعدّی به فکر و عقیده افراد جامعه اش را از طریق حیوانی و چشاندن لذّات جسمی می بندد.و نمی گذارد کسی مثلاً موسیقی را به واسطه لذّتش و بد حجابی و نوشیدن مسکرات و... را به واسطه لذّتی که برای جنبه حیوانی انسان دارند به فکر و عقیده و عمل أفراد جامعه اش تحمیل کند.

در اندیشه اسلامی تنها راه تأثیر و تأثّر فکری و عقیدتی،راه منطقی آن یعنی کرسی های آزاد اندیشی و گفت و شنود استدلال می باشد.«... الّذین یستمعون القول فیتّبعون أحسنه ...» «.. ولا تقفو ما لیس لک به علم إنّ السمع و البصر و الفؤاد کلّ اولئک کان عنه مسئولاً » و ... .و آرمان اسلامی این است که جامعه برای رشد هر چه بیشتر افراد آماده گردد.و أمر به معروف و نهی از منکر طریقی است برای وصول به همین هدف. 

حتماً نظر بدهید !


نوشته شده در یکشنبه 28 خرداد 1391 ساعت 10:09 ق.ظ توسط صادق صفرزاده حتماً نظر بدید! |


Design By : Pichak