تبلیغات
ابراهیم با آنکه اسماعیل را دوست دارد و خیلی هم دوست دارد ، در راه حق و برای رضای او قربانی می کند.ع.ص حضرت دریا - نگاهی خودمانی به أمر به معروف و نهی از منکر 1

حضرت دریا

به آنچه امید نداری ، امیدوارتر باش

سلام بر دوستان عزیز ! تصمیم گرفتم مطالبی رو که در زمینه أمر به معروف و نهی از منکر به ذهنم می رسه بذارم و از نظرات شما استفاده کنم ! احتمالا پنج شش قسمتی بشه !

1

-چرایی و ضرورت أمر به معروف و نهی از منکر :

به طور خلاصه :

وقتی بحث«أمنیّت در جامعه» مطرح می شود، معمولا ذهن انسان به صورت ناخودآگاه به سراغ أمنیّت مالی و جانی أفراد جامعه می رود.و بخش مهمّ أمنیّت اجتماعی که شامل أمنیّت روحی و روانی أفراد است مغفول می ماند. جامعه اسلامی جامعه ای کاملا انسانی است که به سمت هدف اصلی خلقت حرکت می کند.همانطور که در تمام دنیا تعدّی به مال و جان افراد به بداهت جرم محسوب می شود،تعدّی به فکر و عقیده و روان افراد نیز در نظام فکری اسلام به بداهت،جرم می باشد.

در جامعه اسلامی که هر شخص مومن-مرد باشد یا زن- حیثیات حیوانی خود را پنهان میدارد(حجاب) وصرفا به عنوان یک انسان-نه تحت عنوان مرد یا زن-در محیط جامعه حاضر می شود،بدحجابی یا بی حجابی ، هنجارشکنی و به خطر انداختن انسانیت تلقّی می شود.و چنین است ارتکاب علنی ما بقی محرّمات.

-برای مثال چگونه می شود که یک فرد مؤنث با رعایت نکردن پوشش و اظهار وجوه جذّاب حیوانی،به خود این اجازه را می دهد که فکر و روان جوان جامعه را تحت تأثیر قرار دهد و عمل او در هیچ جامعه ای(غیر از اسلام)محکوم نمی شود ولی اگر آن جوان،تأثیرِ پذیرفته شده را با اثر گذاریِ فیزیکی بر آن شخص خنثی کند،در تمام دنیا محکوم است و تجاوز گر ؟ آیا غیر از این است که تعدّی او تنها یک عکس العمل است (تأثیر در ازای تأثُّر) ؟ آیا تعدّی به حقوق  افراد تنها در حیطه جسم است ؟

اندیشه کامل و منحصر به فرد اسلامی این ظلم را در حق بشریّت نمی پذیرد و به مقابله با آن بر خواسته و از این رو مقوله أمر به معروف و نهی از منکر را برای حفظ أمنیت اجتماعی فردفرد جامعه مطرح می کند تا جلو تعدّی هر تعدّی گری را-تحت عنوان آزادی و ...- بر عقیده و آرامش مردم بگیرد.آنگاه برای تعدّی بدون زمینه و تحریک(تأثیر بلا تأثُّر)،حدود و تعزیرات را تعیین می کند.

-نتایج ترک أمر به معروف و نهی از منکر:

1.در روایتی داریم : (أمر به معروف و نهی از منکر را ترک مکنید که بدهای شما بر شما مسلط می شوند،آنگاه هرچه خدا را بخواهید جواب ندهد«وصیت امیر المومنین پس از ضربت،نامه 47 نهج البلاغه») این ساز و کار بدین شکل اتفاق می افتد که وقتی گناهی در جامعه ظهور پیدا کرد و نهی از آن گناه صورت نگرفت،قبح انجام آن گناه در جامعه شکسته می شود و قشر نا آگاه جامعه یعنی قشری که استحکام عقیدتی کامل ندارند(در روایتی در نهج البلاغه آمده : ...خدا أمر به معروف را برای اصلاح توده های نا آگاه و نهی از منکر را برای بازداشتن بی خردان از زشتی ها واجب کرد...حکمت252)،و حتی گاهی قشر آگاه(به علت جدایی حیطه عقل عمل و نظر) کم کم دچار انجام این فعل می شوند.با شیوع انجام منکر در جامعه،اکثریّت در زمره ولایت شیطان در می آیند و همیشه حاکمان جامعه أکثریّت می باشند(توجّه شود که حاکمیّت همیشه به معنای حکومت اصطلاحی نیست.)و این چنین می شود که بدان در جامعه حاکم می شوند و حیات و پویایی در جامعه از بین رفته و جامعه رو به انحطاط می رود و ارزشهای اسلامی از متن جامعه رخت بر بسته و جامعه اسلامی تحلیل می رود.

2.جامعه ای که در آن أمر به معروف و نهی از منکر ترک شود از رحمت الهی دور است وعذابِ تمامی اقوامی که در گذشته به هلاکت رسیدند به دلیل ترک این فریضه بوده است.در روایتی در نهج البلاغه آمده است : ( ... مردم ! از مثل های قرآن درباره کسانی که عذاب و کیفر شدند ، و روزهای سخت آنان ، و آسیب های شدیدی که دیدند آگاهید.پس و عده عذاب خدا را دور مپندارید،و به عذر اینکه آگاهی ندارید خود را گرفتار نسازید،و انتقام خدا را سبک و خود را از کیفر الهی أمن مپندارید زیرا که خدای سبحان،مردم روزگاران گذشته را از رحمت خود دور نساخت،مگر برای ترک أمر به معروف و نهی از منکر.پس خدا بی خردان را برای نافرمانی و خردمندان را برای ترک بازداشتن دیگران از گناه لعنت کرد ...(بخشی از خطبه 192)


نوشته شده در جمعه 22 اردیبهشت 1391 ساعت 03:57 ب.ظ توسط صادق صفرزاده حتماً نظر بدیدا |


Design By : Pichak